Agenda van:

de Nieuwe Kerk te Zierikzee

de Hervormde Kerk te Baarland

de Hervormde Kerk te Kats

de PKN Kerk te Waterlandkerkje

 

Molenstraat 58, Waterlandkerkje

Openingstijden tijdens tentoonstellingen:
di. t/m zat. - 13.00 – 16.30 uur

 

Reserveren voor de concerten
kan per e-mail:

waterlandkerkje@zeeuwsekerken.nl

Zaterdag 13 september t/m zaterdag 20 september 2014

Openingstijden: 13.00–16.30 uur
Gesloten op zondag en maandag.

 

De tentoonstelling die dit jaar de 7 zomerse weken Kunst uit ’t Kerkje afsluit, is er een met een spiritueel karakter. Het werk van drie dames, Annette Hogenboom (sieraden), Dorthy Allefs (wandvaandels, ceremonievaandels en objecten) en Anneke Verdonschot (mandala’s) zal in het kerkje worden vertoond.

 

 

Annette Hogenboom

 

Annette Hogenboom maakt sieraden zij volgde haar opleiding aan de “Kopse Hof”. Daar leerde ze het ‘edelsmeden’. Hogenboom kreeg er de kans om allerlei technieken te oefenen. Haar vormgevoel en creativiteit werden er ook verder ontwikkeld. Annette Hogenboom legt zich al 40 jaar toe op het creëren van sieraden.

 

Haar werk verraadt een grote liefde voor het vak. De sieraden die ze maakt, hebben enerzijds een hoge technische moeilijkheidsgraad, anderzijds bieden ze qua materiaalkeuze een enorme vrijheid: glas, wol, vilt, garens, kunststof, metaal, gedroogde vruchten….Het zijn vaak diezelfde materialen die haar inspireren.

 

Soms haalt ze haar inspiratie uit een bepaald thema. Zo ontstonden o.a. series als: ‘denkend aan Tibet’, ‘from Japan with love….’ Haar grote voorbeeld is Lalique, een Franse edelsmid- en glaskunstenaar wiens werk tot de Jugendstil en Art Deco wordt gerekend. Ook de edelsmeedkunst bij andere volkeren en culturen boeit Annette. De kunst van Bedoeïenen, Azteken, Tibetanen en het oude Egypte beïnvloedt haar werk.

 

Als kunstenares hecht ze vanzelfsprekend veel belang aan het esthetische. Dat gevoel voor schoonheid geeft ze door. Met haar sieraden tooit ze mensen. Ze vertrekt hierbij vanuit de persoon zelf. Ze houdt zowel rekening met het fysische als het psychische aspect van de mens. Haar kunstobjecten stellen de drager centraal.

 

Annette Hogenboom streeft ernaar om mensen te raken. Wanneer ze voelt dat haar kunst mensen ontroert, is haar missie geslaagd. In Waterlandkerkje worden hoofdzakelijk sieraden met een spiritueel en duurzaam karakter geëxposeerd. Hier omhelzen spiritualiteit en schoonheid elkaar.

 

 

Dorthy Allefs

 

Kunstenares Dorthy Allefs groeide op te midden van kunst en antiek. Hoewel ze daar als kind weinig oog voor had, heeft het haar verdere leven sterk beïnvloed. Geleidelijk aan werd ze zich bewust van de schoonheid en uniciteit van kunst. Elk kunstwerk is uniek door zijn eigen sfeer en uitstraling.

 

Natuur, kleur en cultuur zijn drie voor haar magische componenten en vormen de basis van haar werk. Dorthy voelt zich aangetrokken door organische, sobere vormen en stijlen; natuurlijk vloeiend, zacht en harmonieus. Als kunstenaar heeft ze behoefte aan “een ankerplaats, een plek om te dromen‚ te onthaasten‚ te verwerken‚ te bedanken of te ontdekken”.

 

Haar reis naar India heeft haar hierbij enorm geïnspireerd. Ze werd getroffen door het kleurrijke straatbeeld, de ceremonieën, de rituelen bij altaartjes in tempels of aan de oevers van de heilige rivier de Ganges. Gefascineerd door haar Indiase avontuur experimenteerde ze met stillevens: authentiek vervaardigde tafels ingewassen met kalkverf en klei werden omgedoopt tot ‘lichttafels’ en omhangen met gekleurde wandvaandels, voorzien van subtiele beschilderingen in goud. Het resultaat was een sereen geheel, ingetogen maar krachtig. Vreemde culturen blijven Dorthy Allefs (www.dorthyallefs.nl)begeesteren. Die liefde voor het vreemde, het exotische wordt weerspiegeld in haar werk.

 

 

 

Anneke Verdonschot

 

Reeds tijdens haar academische vorming realiseerde Anneke Verdonschot zich dat ze ánders wilde schilderen. Wat dat ‘anders’ moest worden wist ze toen nog niet. Toen ze jaren later kennis maakte met yoga en esoterie voelde het als ‘thuiskomen’.

 

Mandala-schilder Verdonschot verdiepte zich op velerlei wijze jarenlang in deze moeilijke materie. Ze trok hiervoor de wereld rond. Ze startte met een training ‘Kleurenleer van Goethe’ in Zwitserland. In Denemarken volgde ze cursus in verband met de energie van kleuren. In de USA ontmoette ze Mary Elisabeth Marlow. Deze internationaal bekende dame leerde haar de mandala te ervaren. Anneke vervolledigde haar kennis met een training bij Jean Houston in het programma ‘Development of Human Capacities’. Ze rondde haar kennis af als tekentherapeut aan het Instituut voor Klank en Vorm te Zutphen. Verdonschot zette haar zoektocht voort en trok o.a. naar Zuid–Afrika en nam in Friesland lessen bij Pieter Toorensma.

 

Anneke Verdonschot is wat je noemt gepassioneerd door de mandala: ‘Een mandala laat de verbinding zien tussen dat wat zichtbaar is en dat wat voor ons niet zichtbaar is maar wel aanwezig. Een mandala heeft ritme (net als het leven) en details, zoals de kleine nageltjes van een pas geboren kindje (God is in the detail) en bovenal harmonie’. Voor haar creaties haalt Anneke inspiratie uit actuele gebeurtenissen. Zo inspireerde de gekke koeienziekte haar ooit tot de mandala: ‘The Holy Animal’.

 

Geen enkele uitdaging gaat Anneke uit de weg. Vaak maakt ze gebruik van nieuwe technieken; ze ziet het als een opdracht om haar kennis verder uit te dragen. In dat opzicht hield ze zich de laatste jaren bezig met het ontwerpen van een webcursus waarin ze de ‘onzichtbare’ spirituele wereld probeert te verduidelijken.

 

Op de tentoonstelling in Waterlandkerkje stelt ze hoofdzakelijk ouder werk ten toon. Voelt u zich ook aangesproken door deze fascinerende ‘beeldentaal van de ziel’, dan mag u deze tentoonstelling beslist niet missen.