Waterlandkerkje

Adres: Molenstraat 58, 4508 AG Waterlandkerkje

De voormalige Sint Nicolaaskerk

De eerste predikant, Ds. Johannes Stuerbaut – afkomstig uit Geraarsbergen – was oorspronkelijk touwslager van beroep. In 1658 trad hij in dienst van de protestantse gemeente rond de St. Nicolaas kerk. Deze kerk was gesticht in 1530 en lag in de Kleine Oudemans Polder op Nederlands grondgebied, een “eind weegs” voorbij Stroopuit (nabij de tegenwoordige buurtschap Goedleven vlakbij de Belgische grens). Tussen 1604 en 1654 was deze kerk een ruïne als gevolg van militaire inundaties (onder-water-zettingen), maar ook omdat soldaten en Zeeuwen op rooftocht het lood van het dak hadden geroofd.

Het kunstwerk op het grasveld beeldt Ds. Stuerbaut uit, voorlezend uit de bijbel, Jesaja 61. Het is in 1984 vervaardigd door Pastoor O. Gielleit uit Breskens, in samenwerking met beeldend kunstenaar J. Goossen. Het beeld is in 2002 gerestaureerd met medewerking van de gemeente Oostburg en enkele sponsors uit de streek.

De beide grafstenen achterin de kerk zijn tijdens de restauratie in 1930 aangebracht. Ze zijn afkomstig uit de St. Nicolaaskerk van Waterland.

Huidige kerk

Deze dateert uit 1674, gelegen in de in 1650 aangelegde prins Willempolder. De kerk werd in 1708 door brand getroffen en in 1713 herbouwd. In 1760 werd een dakruiter op de kerk aangebracht. Het uurwerk is van 1847.
Het orgel is in 1961 door D.A. Flentrop gebouwd voor een kapel in het Antoniusziekenhuis te Ijmuiden waarna het in 1965 overgebracht werd naar de kapel van het ziekenhuis van de zusters van het heilige hart in Sluiskil.
Deze schonken het orgel in 1988 aan de kerk in Waterlandkerkje.

Agenda/Huur kerkgebouw

Nieuwsberichten